وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

مافیای رسانه‌ای در ترکیه چه می‌کند؟
تصاویری که در این سریال‌ها نشان داده می‌شود، فقط با زندگی اقلیت کم‌شماری از جامعه ترکیه تناسب و انطباق دارد. براساس تحقیقات و اطلاعات موثق و رسمی، 70 درصد از زنان و دختران ترکیه‌ای محجبه‌اند ـ و اتفاقاً حجاب زنان ترکیه‌ای از بسیاری از زنان کشورهای مسلمان دیگر کامل‌تر است.سرویس فرهنگی «فردا»؛‌ طی سالیان اخیر، سینمای ترکیه رشد و پیشرفتی نسبی داشته و تولید چند فیلم دارای مضامین تاریخی و به‌کارگیری سرمایه‌های کلان و جلوه‌های ویژه، تا حدودی باعث جلب توجه تماشاگران داخلی و خارجی شده و به موازات آن، استانبول و چند استان دیگر ترکیه به‌عنوان لوکیشین‌های جذاب، مورد توجه کارگردانان خارجی قرار گرفته است. اما تولید سریال‌های تلویزیونی متعدد در شبکه‌های خصوصی و دولتی ترکیه، در حد و اندازه‌ای بسیار فراتر از میزان رشد و پیشرفت
سینمای این کشور است و می‌توان گفت سریال‌های تلویزیونی ترکی، به یکی از مهم‌ترین کالاهای فرهنگی صادراتی این کشور تبدیل شده و از ایران و کشورهای عربی گرفته تا بسیاری از کشورهای آفریقایی، چند کشور اروپایی، چین، ژاپن، کره و تایوان، به مشتری‌های پروپاقرص آنان تبدیل شده‌اند. اگرچه میزان درآمد گروه‌های سریال‌ساز ترکیه‌ای از محل فروش این آثار، رقم قابل توجهی است، اما آنچه اهمیت بیشتری دارد، موضوع معرفی ترکیه، بر سر زبان انداختن نام این کشور و جاذبه‌های آن و در ویترین جهانی قرار دادن ترکیه به‌عنوان کشوری درحال توسعه و شایان توجه است. فراموش نکنیم که ترکیه درحال نزدیک شدن به درآمد سالانه 27 میلیارد دلاری از منبع گردشگری است و رسانه در این حوزه نقش مهم و تأثیرگذاری دارد. در طبقه‌بندی کلی و همراه با تساهل، می‌توانیم سریال‌های مزبور را به این چند دسته تقسیم کنیم: الف) ملودرام‌های عاشقانه، ب) پلیسی ـ حادثه‌ای، ج) تاریخی، د) پلیسی ـ امنیتی، ه‍)‍ دینی و اخلاقی، و) طنز خانوادگی.
بقیه در ادامه مطلب.........

ادامه مطلب
نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: سه شنبه 20 خرداد 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بیانیه‌ دادستانی تهران درباره توقیف اجرای یک تئاتر
: هادی مرزبان کارگردان نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» با اشاره به حضور مجددش در دادگاه فرهنگ و رسانه به همراه فرزانه کابلی (بازيگر اين نمايش) ابراز امیدواری کرد که مشکلات پیش آمده برای این اثر نمایشی که منجر به توقیف آن شده است، برطرف شود.
فرزانه کابلی و هادی مرزبان به دادسرا رفتند
هادی مرزبان کارگردان «تانگوی تخم‌مرغ داغ» درباره حضور در دادسرا برای رفع مشکلات پیش‌آمده برای این اثر نمایشی گفت: روز گذشته به همراه علی نصیریان در دادگاه فرهنگ و رسانه حضور پیدا کردیم اما هنوز تکلیف اجرای نمایش مشخص نشده است بنابراین امروز دوشنبه 19 خرداد ماه من و به همراه فرزانه کابلی از دیگر بازیگران این نمایش باید برای پیگیری وضعیت اجرای نمایش «تانگوی تخم‌مرغ داغ» دوباره به دادسرا برویم.

او ادامه داد: امیدوارم مشکلات این نمایش برطرف شود و ما بتوانیم اجراهای باقی مانده را سپری کنیم. متاسفانه با اتفاقات پیش آمده و مشخص نشدن وضعیت نمایش ما داریم زمان را از دست می دهیم و تنها چند روزی به اتمام زمان اجرای «تانگوی تخم مرغ داغ باقی مانده است. روز گذشته 18 خرداد ماه مدیرکل هنرهای نمایشی شخصا به همراه مشاور حقوقی اداره کل و نماینده‏ای از معاونت امور هنری در دادسرا حضور پیدا کرده و اطلاعات و توضیحات لازم را در خصوص نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» در اختیار قوه قضاییه قرار دادند.
بقیه در ادامه مطلب.........

ادامه مطلب
نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: دو شنبه 19 خرداد 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شجریانِ کوچک در دام سیاسیون؟
با این حال آنچه در «نه فرشته ام نه شیطان» می بینیم حرکت کاملا در محدوده های موسیقی سنتی ایران است یعنی همان کاری که نه فقط پدر همایون که بسیاری از اسلاف او لااقل در نیم قرن اخیر بارها و بارها انجام داده اند.
به گزارش عرش نیوز، شاید اگر مدتی قبل از انتشار آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان» و همزمان با رونمایی اش همایون شجریان و همکار آهنگسازش تهمورث پورناظری از وجه فراایرانی این آلبوم و اینکه تنظیم قطعات این آلبوم با ترکیب موسيقي ها و فرهنگهاي مختلف صورت گرفته اند سخن نمی گفتند انتظارمان از آلبوم آن قدرها بالا نمی رفت و در نهایت فکر می کردیم این هم آلبومی است در امتداد آثاری نظیر «نسیم وصل»، «شوق دوست» و «قیژک کولی» که با پای بندی کامل به قواعد موسیقی دستگاهی ساخته شده اند اما آن همه تبلیغ برای نشان دادن این اثر به عنوان کاری که حاصل تقابل موسیقی ایرانی و غربی است انتظار مخاطب را به خصوص مخاطبی که تشنه تلفیق موسیقی سنتی ایران با مایه های غربی است به شدت بالا می برد.
بقیه در ادامه مطلب.....

ادامه مطلب
نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: پنج شنبه 8 خرداد 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

هلند، نروژ و سوئد آزادترین؛ کره شمالی در رده آخر
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، مطالعه‌ای آمریکایی که روز پنجشنبه منتشر شد اعلام می کند آزادی مطبوعات سیاه‌ترین سال خود در یک دهه اخیر را به ویژه در مصر، ترکیه و اوکراین همینطور در آمریکا در ارتباط با مسائل امنیت ملی سپری می کند
کدام کشورها آزادترین رسانه‌ها را دارند؟
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، در آستانه روز جهانی «آزادی مطبوعات» بر اساس گزارش سالانه سازمان غیردولتی فردیدام هاوس، تنها 14 درصد مردم جهان معادل یک هفتم آنها به مطبوعات «آزاد» دسترسی دارند. 44 درصد از مردم جهان در مناطقی زندگی می کنند که مطبوعات «آزاد نیستند» و 42 درصد در مناطقی زندگی می کنند که رسانه‌ها «تا حدودی آزاد» هستند.این سازمان غیردولتی در گزارش خود آورده است: «ما شاهد پسرفت کلی آزادی مطبوعات هستیم، با دولت‌ها و بازیگران خصوصی‌ای که به خبرنگاران حمله می کنند، چه با جلوگیری از دسترسی آنها به رویدادها، چه با سانسور کردن آنها و چه اخراج آنها با انگیزه‌های سیاسی». فریدام هاوس افزود از 197 کشور و سرزمین که در سال 2013 آزادی رسانه‌ها در آنجا مورد بررسی قرار گرفت، 63 کشور «آزاد»، 68 کشور «تاحدودی آزاد» و 66 کشور «غیر آزاد» هستند.ارزیابی کلی سالانه از آزادی مطبوعات به پایین‌ترین سطح از سال 2004 افت کرده و شمار افرادی که به رسانه‌های آزاد دسترسی دارند به پایین‌ترین سطح از سال 1996 رسیده است. وضعیت در چین و هند که تقریبا بیش از یک سوم جمعیت جهان را دارند در نتیجه این ارزیابی تأثیر زیادی داشته است. در این گزارش چین کشوری «غیر آزاد» و هند کشوری «تا حدودی آزاد» درزمینه آزادی رسانه‌ها معرفی شده‌اند.رتبه آمریکا نیز نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است. فریدام هاوس در گزارش خود در مورد آمریکا آورده است مسئولان بلندپایه این کشور تمایل اندکی به ارائه اطلاعات به اصحاب مطبوعات دارند و خبرنگاران در این کشور در تحقیقات جنایی هدف قرار گرفته می شوند. بر اساس این گزارش هلند، نروژ و سوئد آزادترین رسانه‌ها را دارند و کره شمالی درست پیش از ترمنستان و ازبکستان در رده آخر قرار دارد.
نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: یک شنبه 14 ارديبهشت 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

"فرای" اگر زنده شود از وصیتش منصرف مي‌شود
اعتدال نباید مانع از دفاع حیثیت و اقتدار رای مردم شود. عقب نشینی‌هاي پیاپی هم ثمره‌ای جز پیشروی افراطیون نخواهند داشت.
دستاورد تعلل در صدور جواز دفن "فرای"!
حسین یوسفی

گروه فرهنگي: هنوز خیلی زود است که سالهای نه چندان دور را فراموش کنیم و نحوه مدیریت کشور در آن روزها را از یاد ببریم. اگر چه آنچه در این سال‌ها بر ملت و میهن عزیزمان گذشت سراسر بی تدبیری بود و ناامیدی لکن با تورق تاریخ مي‌توان در لابلای آن، درس‌هاي خوبی آموخت چنانکه هیچ دورانی از تاریخ برای بشر خالی از نکات آموزنده نبوده است.

اینکه مسئله دفن عالمی بزرگ و ایران شناسی فرهیخته امروز این چنین تبدیل به چالشی برای کشور شده و سفره‌ای نو برای جماعت افراطی گسترانیده صرف نظر از اینکه چهره واقعی این افراد را نمایان مي‌کند که حتی به تقدیر شده‌ی بزرگانشان در دولت قبل هم اعتماد ندارند و ظرف چند سال این جریان انحصار طلب "زنده‌ی شایسته‌ی تقدیر " را به " مرده‌ی جاسوس و آشغال" بدل کرده اند، به نوعی مي‌تواند حاکی از عملکرد همراه با اغماض‌هاي بی مورد دولت نیز باشد.
بقیه در ادامه مطلب.......

ادامه مطلب
نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: جمعه 12 ارديبهشت 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سید مرتضی اگر الان بود؛ مصلحت‌اندیش نبود
سید مرتضی اگر الان بود؛ مصلحت‌اندیش نبود
گروه فرهنگي: کوثر آوینی نسبت به برخی اظهارنظرها که به بهانه سالروز شهادت پدرش سید مرتضی آوینی در برخی محافل مطرح می‌شود، واکنش نشان داد. متن یادداشت که با عنوان «ممکن است یادش رفته باشد؟» در اختيار ايسنا قرار گرفته، به شرح زير است:

«هر سال در این روزها، روزهای «سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی» نگاه می‌کنم تا ببینم کسی که می‌گوید «دوست»، «همکار»، «هم‌رزم»، «همراه» و «هم‌دل» او بوده‌ قرار است چه بگوید و چه تصویری از او بسازد. شاید نکته‌ی جدیدی در حرف‌ها و نقل خاطراتش باشد که کمک کند به وضوح بیشتر شخصیت او. می‌بینم که می‌گوید «اختلافی میان کیهان و آقای آوینی وجود نداشت و تنها یک مقاله در کیهان چاپ شد که آن هم درباره‌ی مجله‌ی سوره بود» و من فکر می‌کنم که مگر ممکن است یادش رفته باشد موضع‌گیری تند کیهان در زمان چاپ کتاب «هیچکاک همیشه استاد» را و مگر خبر ندارد که مهدی نصیری به همه گفته بود که دیگر با سوره و مواضع سردبیرش همراهی نخواهد کرد.

می‌گوید «باقی مقالات در روزنامه‌ی جمهوری اسلامی چاپ شده بود که خط و ربطش معلوم است» و من فکر می‌کنم مگر ممکن است نداند که در آن سال‌ها روزنامه‌ی جمهوری اسلامی خط و ربط جداگانه‌ای نداشت و نشریاتی از قبیل کیهان و رسالت و جمهوری اسلامی موضع‌گیری فرهنگی واحدی داشتند و همه‌شان قرار بود سوره را «بزنند».
بقیه در ادامه مطلب.......

ادامه مطلب
نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: چهار شنبه 10 ارديبهشت 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رييس‌جمهور: تهمت‌زنان و دروغ‌گويان یادشان باشد که امسال سال فرهنگ است و نه سال تخریب!
رئیس‌جمهور گفت: اگر گروهی می‌خواهند ذهن مردم را از تعالی اخلاق بازدارند و با اتکا به تخریب،‌ تهمت و دروغ به اخلاق جامعه ضربه وارد کنند یادشان باشد که امسال سال فرهنگ و نه سال تخریب است.
روحاني: صاحبان فرهنگ، به گشت‌ارشاد نیاز ندارند
حجت‌الاسلام دكتر حسن روحانی در آئین افتتاح بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن این که این رویداد را رویداد مهم فرهنگی خواند و آن را به اصحاب فرهنگ و همه آنهایی که در صنعت نشر کتاب نقش دارند از آفرینندگان آثار تا ناشران و عرضه کنندگان و خریداران کتاب تبریک گفت و اظهار کرد: کلمه و نام کتاب با فرهنگ ایرانی و اسلام ما اجین است.

وی افزود: اگر حضرت موسی را به عنوان شکافنده نیل می‌شناسند و اگر حضرت عیسی روح‌الله را زنده کننده مردگان می‌دانند پیامبر اسلام را به عنوان صاحب کتاب می‌شناسند و معجزه پیامبر ما کتاب است. روحانی گفت: در خانواده‌های ما مسلمانان ایرانی از دوران خردسالی اولین اشیائی که مشاهده کردیم در قفسه اتاق‌مان کتاب و حداقل قرآن مجید کتاب آسمانی ما مسلمانان بوده است.
بقیه در ادامه مطلب.......

ادامه مطلب
نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: سه شنبه 9 ارديبهشت 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مطهری: اسناد جاسوسی ریچارد فرای را ارئه دهید
خبر درگذشت ریچارد نلسون فرای؛ ایران شناس و شرق شناس معروف در حالی دررسانه های جهان منتشر شد که برخی را در ایران به مخالفت و تکاپو انداخت.
مخالفت با دفن فراي ناشی از جهل و احساسات است
ریچارد فرای که بیش از 70 سال از عمر خود را صرف مطالعه وپژوهش درباره تاریخ و فرهنگ ایرانی کرده در دولت های مختلف مورد تقدیرو تمجید روسای جمهور کشور، سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد قرار گرفته بود. این قدردانی تا جایی بود که علاوه بر دادن قول اهدای خانه ای در اصفهان به وی توسط احمدی نژاد در مرداد 1389 در همایش ایرانیان خارج از کشور، هر دو رئیس جمهور متعهد به عمل به وصیتنامه وی مبنی بر دفن جسدش در کنار زاینده رود شدند.حال پس از انتشار خبر مرگ فرای در 8 فروردین سال جاری، برخی به مخالفت با این اقدام پرداختند.

احمد سالک ، نماینده اصفهان با حضور در تجمع اعتراضی در کنار زاینده بود گفت:" فرای و استاد
وی از سارقان میراث فرهنگی در کشور هستند و خودشان بارها اذعان داشتند که با کارهایی که می کردند مردم کشورهایی که در آن فعالیت داشتند را ناراحت می کردند."
بقیه در ادامه مطلب.........

ادامه مطلب
نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سخني با افراطيون؛ ريچارد فراي 9‌ماهه جاسوس شد؟!
آري؛ سياست و سياست‌ورزي در ايران معاصر همين است! «ريچارد فراي» كه به زعم برادران و دوستان ارزشي! جاسوس آمريكاست، همان «ايران دوست» دوران آقاي احمدي‌نژاد است كه با دبدبه و كبكبه به ايران و در كنار زاينده رود دعوتش مي‌كنند، آقاي رييس‌جمهور در مراسمي رسمي از او استقبال، تكريم و تقدير مي‌نمايد و ...
عكسي از ريچارد فراي در سال 89 13 كه به دعوت رسمي دولت احمدي‌نژاد به ايران آمد و مورد تجليل قرار گرفت و در تهران و اصفهان مصاحبه مطبوعاتي و راديو تلويزيوني برگزار كرد و ...
عكسي از ريچارد فراي در سال 89 13 كه به دعوت رسمي دولت احمدي‌نژاد به ايران آمد و مورد تجليل قرار گرفت و در تهران و اصفهان مصاحبه مطبوعاتي و راديو تلويزيوني برگزار كرد و ...
گروه سياسي:  ماجرا اين است: ریچارد نلسون فرای، ایران‌شناس و شرق‌شناس آمریکایی ۷ فروردین سال جاری در ۹۴ سالگی در شهر بوستون درگذشت. او بنیانگذار کرسی مطالعات ایرانی در دانشگاه‌های کلمبیا و هاروارد بود. فرای بیش از ۷۰ سال از زندگی‌اش را صرف مطالعه و پژوهش درباره تاریخ و فرهنگ فلات ایران کرد و یکی از آخرین بازماندگان نسل ایران‌شناسان و شرق‌شناسانی چون آرتور کریستین‌سن و آرتور پوپ، رومن گیرشمن و پروفسور آلبرت امستد بود که شرق‌شناسی را در دانشگاه‌های جهان بنیان گذاشتند و تألیفات بسیاری درباره فرهنگ و هنر و تاریخ ایران داشتند.

مورخ آمريكايي از حدود 70 سال قبل به دليل علاقه‌اي كه به سرزمين پهناور و عزيزمان ايران، پيدا كرد و دهه‌ها، مطالعات تاريخ‌نگاري‌اش را به «ايران» اختصاص داده بود و آنقدر به اين مرز و بوم شيفته شده بود كه در وصيت‌نامه‌اش نوشت: مي‌خواهم در كنار زاينده‌رود اصفهان ايران دفن‌ام كنند.
بقیه در ادامه مطلب.....

ادامه مطلب
نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: شنبه 23 فروردين 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درخواست رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی از رييس‌جمهور؛
با توجه به تحرکات اخیر مبنی بر مخالفت با خاکسپاری ریچارد فرای در این شهر، سید کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و وصی این دانشمند ایران دوست، در نامه ای خطاب به رئیس‌جمهور خواستار جلوگیری و ممانعت از حرکتهای فریبکارانه و دروغپردازان شد و تقاضا کرد که رئیس جمهور در صدور مجوز ورود پیکر پروفسور فرای تعجیل نماند. متن اين نامه به شرح زير است:
تعجیل در صدور مجوز ورود پیکر پروفسور فرای به ایران
جناب آقای دکتر حسن روحانی
رئیس‌جمهور محبوب ایران
با عرض سلام، مجدداً راجع به پروفسور ریچارد فرای به استحضار می‌رساند که مشارالیه بزرگترین ایران‌شناس جهان بوده است و فعالیت او در این زمینه چنان بود که مرحوم دهخدا به او لقب ایراندوست داده بود. وقتی روابط ایران و امریکا بسیار پر تنش بود وی به هنگام دریافت جایزه بنیاد افشار فریاد برآورد که من کاری ندارم که دیگران چه می‌گویند ولی من می‌گویم «زنده باد ایران». این در هنگامی بود که بوش رئیس‌جمهور سابق امریکا اعلام کرده بود که ایران محور شرارت است. راستی چرا باید در کشور ما جریانهائی به وجود آید که دوستان ایران را ناراحت و دشمنان ایران را خوشحال کند؟
بقیه در ادامه مطلب....

ادامه مطلب
نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: شنبه 23 فروردين 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

الواح هخامنشی مشتمل بر ۳۰ هزار قطعه است
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از رای دادگاه فدرال شیکاگوی امریکا درباره الواح گلی هخامنشی به نفع ایران خبر داد.
الواح‌ هخامنشی متعلق به‌ ایران است
محمد حسن طالبیان، افزود: قاضی دادگاه فدرال شیکاگو با صدور حکمی 24 صفحه ای این الواح را متعلق به جمهوری اسلامی ایران دانست و این که این اشیا تجارتی نیستند بلکه مطالعاتی اند. وی گفت: دفاع کارشناسان برجسته کشورمان و همچنین کارشناسان و مسئولان فرهنگی موسسه شرق شناسی شیکاگو باعث شد تا رای نهایی دادگاه فدرال به نفع ایران صادر شود.

طالبیان افزود: اگر استیناف انجام نشود این رای قطعی است و ما می توانیم برای بازگرداندن این الواح به ایران برنامه ریزی کنیم و اگر استیناف انجام شود، احتمالا پرونده به دیوان عالی کشور آمریکا می رود که معمولا قاضی‌هاي دیوان رای قاضی دادگاه فدرال را تایید می کنند. وی با اشاره به این که الواح گلی هخامنشی شامل حدود 30 هزار قطعه از الواح گلی تخت جمشید است،گفت: این الواح ارزشمند در سال 1314 از بوشهر به عنوان اشیای مطالعاتی در اختیار موسسه شرق شناسی شیکاگو قرار گرفت.
بقیه در ادامه مطلب.......

ادامه مطلب
نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: پنج شنبه 14 فروردين 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

يك آمريكايي كه وصیت کرد کنار زاینده‌رود دفن شود
ریچارد فرای، ایران‌شناس برجسته آمریکایی در سن ۹۴ سالگی درگذشت. او دارای خانه‌ای در اصفهان بود و وصیت کرده که در کنار زاینده‌رود دفن شود. فرای پیش از انقلاب در دانشگاه شیراز تدریس می‌کرد و عضو هیات امنای این دانشگاه بود.
ایران یکی از دوستان واقعی خود را از دست داد
به گزارش دويچه وله، ریچارد نلسون فرای (Richard Nelson Frye) در خانواده‌اي سوئدی‌تبار در ایالت آلابامای ایالات متحده آمریکا زاده شد. او در دوران نوجوانی به شرق و تاریخ آن علاقه‌ پیدا کرد و همین باعث شد که در دانشگاه ایلینوی آمریکا در کنار تحصیل در رشته‌ی تاریخ، به آموزش زبان‌های عربی و ترکی بپردازد. فرای بعدها به زبان‌های گوناگون، از جلمه آلمانی، ازبک، پشتو، روسی، فارسی و فرانسوی مسلط شد و با زبان‌های اوستایی، پهلوی و سغدی نیز آشنایی کامل داشت. او فارسی را از محمد سمسار که کارشناس فرش در گمرک آمریکا بود آموخت و به کمک او کتاب "تاریخ بخارا"، اثر ابوبکر محمدبن جعفر نرشخی را ترجمه کرد که به رساله‌ی دکترای وی تبدیل شد. "تاریخ بخارا" مهم‌ترین و قدیمی‌ترین کتاب فارسی‌زبان در باره‌ی بخارا به به‌شمار می‌رود.
بقیه در ادامه مطلب.....

ادامه مطلب
نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: یک شنبه 10 فروردين 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مخالفان جشن نوروز متعصب و تنگ‌نظرند
رئیس‌جمهور تاجیکستان گفت: جشن نوروز تاریخ شش‌هزارساله داشته، به هیج مذهب ربطی ندارد و "تابع هیچ جهان‌بینی دینی و مذهبی نیست."
مخالفان جشن نوروز متعصب و تنگ‌نظرند
امامعلی رحمان در دیدار با فرهنگیان اين كشور گفت: "آنهایی که امروز بر ضد این جشن مردمی سر و صدا بلند می‌کنند، یا سخت متعصب و تنگ‌نظر هستند یا تاریخ ملت، رسم و آیینهای اجدادی و ارزشهای جاویدانی آن، خلاصه تقدیر ملت برای آنها کاملا اهمیت ندارد." برخی از علمای اسلامی در رسانه‌های مستقل در مورد تجلیل از جشن نوروز ابراز نظر کرده و ابراز داشته‌اند که اگر نوروز به عنوان جشن مذهب زردتشتی تجلیل شود، برای مسلمانان قابل قبول نیست.

مقامات تاجیکستان نوروز را یک جشن ملی و جهانی خوانده و نقش آن را در همگرایی و همکاری، صلح و سازش و دوستی و همدیگرفهمی مردم جهان مؤثر ارزیابی کرده‌اند. در پی در اجلاس ۱۴ مجمع عمومی سازمان ملل در ۱۹ فوریه سال ۲۰۱۰ مقام بین‌المللی کسب کردن جشن نوروز این جشن "همچون وسیله بهترین گفتگوی تمدنها" خدمت می‌کند.

همزمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان به اثرات منفی روند جهانی‌شوی در اقتصاد و فرهنگ و هستی مردمان کشورهای در حال توسعه اشاره‌ کرد و از فرهنگیان خواست که در تربیت وطن‌پرستی، خودآگاهی و خویشتن‌شناسی ملی در میان ساکنان، بخصوص جوانان، سهم گذارند. او گفت: "تنها شخص وطن‌دوست و وطن‌پرست، از تاریخ و فرهنگ ملت خویش باخبر، خودآگاه و خودشناس و دارای افتخار بلند ملی می‌تواند که در حفظ ارزشهای تاریخی و فرهنگی و سنت و آیینهای نیک ملی سهم فعال گذارد."
امامعلی رحمان پذیرفته شدن پیشنهاد تاجیکستان از جانب یونسکو برای تجلیل از ۶۰۰ سالگی مولانا عبدالرحمان جامی در سال ۲۰۱۴ را مایه افتخار مردم کشور خواند. همه‌ساله در آستانه تجلیل از جشن بین‌المللی نوروز امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، با فرهنگیان کشور دیدار می‌کند.
نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: یک شنبه 3 فروردين 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com